suphattra

Direktlänk till inlägg 17 februari 2012

Senaste dagarna..

Av Suphattra - 17 februari 2012 07:03

...har vi varit stressiga och oroliga. Vi var på ett tillväxtultraljud på MVC då bm misstänkte att bebisen väger för lite. Enligt ultraljud skulle bebisen väga kring 2,7 vilket ligger under de genomsnittliga vikt vid den här tiden. Bebisar bör väga ca 3 kg nu. Men samtidigt vägde jag ju bara 2,8 kg som nyfödd. 


Trots att det är bara några dagar kvar tills vi få träffa vår underverk, men nyfikenheten tog över och vi frågade om bebisens kön. Det visade sig att det är en flicka som ligger och sparkar i min mage :)


Det slutade med att vi även gjorde en ctg-kurva för att kolla barnet hjärta och sammandragningar. Bebisens hjärtslag skönk från 130-150 slag/min till ca 50 slag/min två ggr i rad. Det var tydligen oroväckande och läkarna ville (tack och lov!) inte ta några risker så de skickade oss till Gällivaare för extra kontroll. Vi åkte ner med ambulansen och maken min fick köra efter. Förstod inte allvaret förrän vi kom fram då det var så många personal som väntade på oss. Några barnmorskor och även överläkarna. Fick direkt sätta igång med ctg-kurva igen. Tack och lov så blev hennes hjärtljud mkt bättre. Annars skulle det blir ett akutkejsarsnitt. Fick stanna över natten för observationer och i fall att förlossningen skulle sätta igång, vilket vi också hoppades. Vi fick aldrig riktigt nån tydliga förklaringar för det som hände, men läkarna trodde iaf att "hon" hade legat på navelsträngen vilket gjorde att syretillförsel försämrade.


Innan bilen rullade hem tog vi in på dollarstore och tröstshoppade. Blev en aning besviken då vi hoppades verkligen att vi skulle få hem vår bebis också. Men samtidigt kan dessa dagar betyda mycket för henne så vi få vänta några dagar till :) När vi kom nästan fram vid altajärvi blev vi stilla stående i bilkö då det visade sig att det har skett en hemsk bilolycka. En stor lastbil krockade med en personbil. Föraren i personbilen omkom då bilen fattade eld efter kollisionen. Blev sittande där i två timmar. Vi gravida är inte gjorda för att sitta still så länge. Var helt slut när vi kom fram. Tog en lååååååååååååååååååång bad och sen packade ner de viktiga saker som vi har insett att vi verkligen behöver på BB. Sen hoppade jag i min sköna säng och somnade heeeela natten lång.


  


5 dagar kvar till bf....

 
 
Emma

Emma

25 februari 2012 11:21

Vilken otur att vi inte träffades där i Gällivare, hade varit roligt att prata litegrann. Men samtidigt hade jag såå ont efter förlossningen så jag tog mig knappt från sängen till toaletten.

http://emmawik.blogg.se

Suphattra

25 februari 2012 20:37

Jag säger likadant. Fast jag hade lite tur som det gick så lätt för mig. Men vi hinner ju träffas lite mer nu framöver. Rolig och prata om våra småttingar. Hur går med med maja? :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suphattra - 5 oktober 2012 13:13

Snart är det dags för pigan att byta ut sitt bilbarnstol. Hon väger nu strax under 8 kg. Men det är aldrig fel att vara ute i god tid. Fast egentligen så hade jag vela byta den redan nu.    Sarah har alltid tyckt om att ligga i babyskyddet då hon...

Av Suphattra - 29 september 2012 17:29


Vaknade tidigt imorse med ett hemsk samtal från Thailand. Min kusin har gått bort i singelolycka. Bara 23 år gammal. Lämnade så mycket sorg efter sig. Trots att jag och min kusin inte har haft så bra kontakt med varandra sen jag flyttade till Sverige...

Av Suphattra - 25 september 2012 14:47

Se, det snöar ute. Snart blir det vinter. På med vantar och fram med pulkan. Ser faktisk fram emot den här vintern. För då kommer vår och sommar igen :)         Dessutom är vi redo för den kalla och långa vintern. Idag fick lillpigan hem sin molo...

Av Suphattra - 22 september 2012 16:37

Veckan har varit väldigt lugn hos oss då lilltjejen har haft feber några dagar. Hon har varit lite mammig och vill vara famnen hela tiden. Nätterna har hon sovit väldigt orolig. Men nu är hon frisk och är lika busig igen. Tror att det är tänderna som...

Av Suphattra - 15 september 2012 18:53

Blev många många lugna dagar här hemma hos oss, inklusiv denna mysiga lördag. Vi har legat hemma i pyjamas och myste i princip hela dagarna. Gör absolut det viktigaste och njuter av tillvaron. Känner att städningen har man gjort hela sitt liv och kom...

Presentation


Hejsan! Jag heter Suphattra Awwad Awwad och bor i Kiruna. Här på min blogg kan ni framförallt följa min vardag som nybliven förälder...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards