suphattra

Alla inlägg under maj 2012

...

Av Suphattra - 31 maj 2012 21:54

  Sorry, blev lite dålig med uppdatering här. Skyller som vanligt på internet uppkopplingen. Den är otrolig seg här. Men ska försöka skriva så ofta jag kan och hinner ändå :)


Har stigit upp tidigt idag för att besöka tandläkaren. Det gör vi varje gång vi är här. Dels för att vi känner tandläkaren persoligen och dels för att det är mycket billigare här. Allting verkar ser bra ut förutom att det börja sticka fram en visdomstand igen. Vi kanske måste ta bort den vilket jag mer än gärna gör. Hatar alla visdomständer!


Sen åkte vi direkt till min älskling stora syster ute på landsbygden. Jag har alltid tyckt om att vara där. Inte lika lugn som hemma i Kiruna men mkt lugnare än hos mina svärföräldrar. Dessutom bjöd hon även på underbar arabisk mat där jag fick vara med och lära mig deras matlagning.

  


  



 


   



Dessutom bjuder hon på helt fantastiska arabiska maträtter. Jag fick också vara med vid matlagningen för att kunna laga lite när vi är hemma själv. Hon överraskade mig med en present också. Vad tycker vi kvinnor mest om? Skor! Den kanske ganska normal ut men blir otrolig fin när man har på den. Här gör kvinnorna sig fina när de ska gå ut, spelar roll var de ska. Men de ska vara fina. Man ser inga kvinnor som spinger ut med mjukisbyxa och en t-shirt. Nej, man ska vara finklädd från topp till tå. Högklacka är standard här. Desutom är alla färgglada och inte lika tråkig som jag som köper allt enbart i svart och vit. Tycker själv inte om att gå i högklackat. Men när man är här känns det nästan som ett måste. Converse är ju inte så feminin.


  


    


 

 


Imorgon ska vi tillbaka till tandläkaren igen. Min karln behöver också fixa sina tänder, om han nu har nåt hål. Sen tänker jag gå och hitta nåt fin till min lilla sötnos. De flesta kläder som jag har med mig är lite för stora så man vill ändå ha kläder som sitter fin på sitt barn. Håller tummarna på att jag inte hitta nåt fler skor. Ha det bäst! Saknar er alla. Snart syns vi hemma igen!



 



...

Av Suphattra - 27 maj 2012 16:27

Har varit ute och åt middag/nattmat hela gänget här om kvällen. Ganska skönt att kunna ta ut Sarah efter solnedgången ibland utan dömande ögon. Man är absolut inte en dålig mamma om man ta ut sitt barn på Caféer på kvällar och nätter. Mycket vanligare här än där hemma i Sverige. Barnen ska ju hoppa upp i säng den och den tiden. Sarah är så pass liten och har inga tidsuppfattning. Dessutom en liten nattuggla så är det ganska mysig att få komma ut bland folk litegrann.


      

                               Min älskling med sin          Jag och en av mina         Min svåger och                                            

                               bror och hans fru             svåger                            hans gravida fru


              

                                 En av mina svägerska      Min svåger som bor        Jag tillsammans med

                                 och Sarah i vagnen          bor i USA                      min svåger igen

Förra inlägget fick ni ju se mig i jihab. Vad tycker ni? Hmm, jag ser ut som en gammal mormor. Jag passar nog inte i sånt. Vilken tur! Det är väldigt varm att ha såna på sig. Kanske är det skönt när man är ute i solen, men inte när man är hemma. Kvinnorna måste ju ha såna inomhus också, om det kommer någon manlig på besök. Alla män som de kan gifta sig med oavsett ålder. Barn är tillåtet. Vet inte hur länge men det är väl upp till vad man känner för, eller? Sarah kusin är 13 år gammal och han får fortfarande se kvinnorna utan slöjan men det dröjer nog inte länge till innan det är förbjudet.  


Väntade i natt otålig på att få veta resultatet av melodifestivalen. Och det vsr värd all vöntan. Loreen är bäst! Medan min lilla nattuggla fick vara uppe med sin pappa. Vid fem tiden kom han med henne då hon blev hungrig och ville sova. Hon är uppe och åt en gång och sen sov hon enda till kl hlav tre på eftermiddag. Hur ska man kunna vända på dygnet på en sånt liten. Eller ska man bara vara glad att hon sover överhuvudtaget?


Äsch, nu ska vi gå ut och försöka förstå vad folk snackar om. Ha det bäst mina vänner!

Av Suphattra - 26 maj 2012 19:04

Idag har vi tagit en ordentlig sovmorgon, jag och Sarah. Pappa har stigit upp tidigt och sprungit lite ärende åt sin bror. Sarah har i princip varit ganska trött idag och sov en hel del. Så att mamma och pappa fick lite "egen tid" tillsammans. Vi var och tog en lång prommis. Träffade en av mina svåger på på vägen som bjuder på lite svalkande dryck. Innan vi fortsatte att utforska staden.


 


Kommer inte ihåg vad drycken heter på svenska, men den var super god. Jag tog ett smak av blåbär :)


          

 

Vi tillsammans med min älsta svåger ute på stan 


Antingen är det jag som är overprotacted eller så bryr folk sig inte lika mkt som jag gör? Folk röker otrolig mkt här. Antingen är cigaretter så billiga eller så är de riktigt beroende här. Jag tror på båda och faktisk. Det finns fyra enorma balkonger i den här lägenheten. Istället för att gå ut och röka så sitter alla inomhus och röker. Jag bryr mig inte så mycket förr, men nu när vi har Sarah tycker jag att man få ta lite hänsyn. Men barnen här verkar vara van vid att vuxna röker inomhus. Jag får istället springa runt med Sarah.


Innan vi åkte hit har jag alltid varit lite orolig om att den familjen som jag ska har här ska lägga sig i hur jag ta hand om min lillatös. Men faktisk, så har de inte varit på mig så mkt. De är riktigt duktiga på att ta hand om barn här. Inte så konstig när det enda de gör här i livet är att pumpa ut dem. Enda de har varit på mig var att Sarah bajjar alldeles för ofta. Och det gör hon! Tre till fyra ggr på dag. Den dagen hon bajjar mindre än det får hon magknip. De tror att Sarah har diarré men det har hon väl inte. Hon gör så sen hon föddes. Så länge hon växer som det ska så borde det inte vara något att orolig för. Men ska kanske ändå ringa till BVC när vi kommer hem.

På grund av lite kommunikations svårigheter har jag och min svägerska missförstått varandra angående barnvagnen som vi skulle få låna. Hon hade en liggvagn, men trodde att jag ville ha en sittvagn därför kom hon med den. Men man måste väl fatta att en tre månaders bebis inte kan sitta än!? Hon skulle iaf komma med den ikväll. Om den duger så blir det ingen ny vagn för oss vilket är toppen!


Måste kila iväg nu och idag gjorde jag precis som jag har lovat. Lite bilder på mig i jihab/slöjan. Vad tycks?


   


Av Suphattra - 26 maj 2012 01:57

Ångrade mig djup att vi inte tog med vår barnvagn till Sarah. Fick låna en av min svägerska, men den är en sittvagn. Sarah är alldeles för liten för att använda den. Vill ju inte förstöra hennes rygg. Därför har vi varit och kolla på en ny vagn idag. Känns lite onödigt när vi ska ändå åka hem om två veckor, men jag måste ha en så att vi kan gå ut. Jag få annars damp av att bara sitta hemma. I bärsele blir det för varm för henne. Fördelen med den här barnvagnen är att man kan klicka in bilbarnstolen som vi har hemma också. Den är ganska liten och smidigt så att man kan ha den i bilen hela tiden. Lätt att ta fram så slipper man packa ner stora emmaljungen vagnen.


 


    


Annars har det varit en ganska hektisk dag för oss. Det springer in och ut fortfarande massa folk hela tiden. Att folk orkar komma och hälsa på oss vartenda dag och att man är som jag som orkar sitta och le fastän man fattar nada vad folk snackar om. Som tur kan jag skylla på Sarah och gömmer oss i vår lilla håla då och då hihi...


Anledning till att springer in och ut folk är att min svåger som är bosatt i USA, men är också på besök här hemma, vill hitta en tjej som kan bli hans fru i framtiden. Många familjer springer in och ut med sina flickor. Han blev faktisk förtjust i en tjej som egentligen är också hans kusin. Vi åkte hem till hennes familj och bad om förlovningen. Familjen tackade ja och tjejen verkade också tycka om min svåger men tillslut tackade hon nej för att hon vill inte emigrerar till USA. Så min svåger få fortsätta med sitt letande.


Ja, vet inte om jag skulle vilja förlova mig med en kille som jag har träffat två ggr. Och absolut inte om han är min kusin. Man är ju som syskon. Alldeles för nära relaterad tycker då jag. Men det är mkt vanligt här att kusiner gifter sig. Men förlovningen här innebär att man få officellt börja träffa varandra och umgås. Sex före äktenskapet är absolut förbjudet här. Därför är förlovningen en lösning till det hela. Och förlovning innebär inte att man måste gifta sig med varandra. Visar det sig att de inte tycker om varandra på nåt sätt har de rätt att säga nej till giftemålet också. Det är så de flesta äktenskapet börjar här.


Dessutom är ungarna ledig från skolan idag också. Många muslimska skolor väljer att ha sina helger på en fredag OCH en söndag medan lördag är en vanligt skoldag. Känns lite konstigt. Man vill ju kunna ha två sovmornar i rad. Men det verkar vara ganska normalt här.


Förutom att vi är vaken mycket på nätterna och sover bort halva dan så gör vi kvinnor inte mkt annat än att sitta hemma och snackar strunt. Männen är ute och jobbar. Kommer hem, lägg upp fötterna på soffbordet och vila, maten serverad av deras kvinnor och spelar sen kort med sina bröder innan det blir läggdags. De är trötta efter en hel arbetsdag (!) Medan kvinnor arbetar i princip 24/7. De har inga helger och röda dagar. Man ser inte heller många kvinnor som är ute och jobbar. De är ofta hemmafru och de flesta har aldrig provat komma ut i arbetslivet. Jag brukar kalla dem ibland för babymaskin för det enda de gör är att ta hand om hemmet och pumpa ut massa ungar. Tur att min älskling är inte lik de andra här hihi...


Nu borde jag också ta natt. Trött som satan fastän jag inte har gjort något egentligen, men man kan väl blir trött ändå? Vet att jag har lovat att jag ta och prova ha jihab men har inte riktigt haft tillfället ännu. Men ska försöka så fort jag kan/hinner. God natt alla där ute!


  


 

Av Suphattra - 24 maj 2012 16:26

Blev en liten rundtur på stan ändå trots att mina svärgerskor inte kunde följa med, men det finns ju så många som vill ta med mig ut på stan. Sarah fick stanna hos sina fastrar medan mamma är ute och slösa pengar. Hittade många fina skor till billig pris och kunde inte välja så jag bestämde mig att köpa alla. Typisk mig! Men två av dem är till Tarja och två av dem är mina.


       


Dessutom får lilltösen också två par skor som hon kan använda när hon blir lite äldre. Undrar om hon kommer att gå i mammas fotspår tihi...


   


Jag älskar att köpa väskor utomlands. Har aldrig hittat något fin i stan och dessutom har alla likadana väskor. Känns mycket roligare att komma med något annorlunda och nytt. Tänk att det krävs inte så mkt för att göra en kvinna lycklig ;) Väskan är ganska stor och praktisk. Man kan snabb slänga i lite blöjor och ombytet innan man kan släng den runt axel och springer ut med lilltösen.


      


Min svärmor lagar helt underbara arabiska maträtter. Det har vi sett framemot i ett och ett halv år. Men när vi är här kan jag inte undgå att sakna min thailändska köket så idag beställde jag lite asiatisk middag. Det som är skönt att alla restauranger här har gratis hemkörning. Jag fick min mat levererats hem till oss trots att den ligger precis mittemot vår lägenhet hihi...     


Nu måste man kila iväg. Ha det gött där hemma. Har jag sagt att jag saknar er alla?


  



Av Suphattra - 24 maj 2012 01:11

Kl var nästan elva på natten när min svärmor stod på balkongen och grillade mat åt oss. Vi har det alldeles för bra här nere. Här är det ganska vanligt att man grillar på balkongen. Landet är så litet och mycket medborgarna så att det finns ont om skogar och parker för picnik och sånt. Därför finns det ganska mkt höghus och det är sällsynt att folk bor i hus.


Har precis gungat Sarah till sömn. Fick låna en spjälsäng av min svägerska. Den har även gungfunktion vilket är helt fantastisk. Börjar nu fundera om hur man ska få med sig en sånt hem :P


Det har inte blivit mkt med bloggande på sistone. Bero absolut inte på att jag inte har tid. Är ganska bortskämd här nere. Vi får maten serverade, smutsiga kläder rentvättade och behöver i princip inte göra några sysslor alls. Förutom att ta hand om Sarah så har jag inte så mkt annat för mig på dagarna då min älskling ligger ofta och sover. Han vänder ju på dygnet och sover mest på dagarna. Nätterna sitter han uppe med sina bröder och spela kort och vad de nu snackar om hela nätter. Det få man väl lov att göra när man bara hinner träffa dem en gång om året?



Här sitter man och spelar kort  


Internetuppkoppling här är urusel. På dagarna är det nästan helt omöjligt att komma ut på nätet. När man väl är där så är den så seg att Sarah hinner vakna så man hinner inte göra något. På nätterna är det någonlunda bra men då vill man ju sova och inte sitta framför datorn. Idag gör vi dock ett undantag.


Idag har jag varit uppe tidigt uppe med en pigg liten tjej. Vi satt ute på balkongen medan hela staden liggen fortfarande och snarkar. Känns som att folk börjar inte komma igång med dagen förrän tio på förmiddag här. Mina svåger har sina egna affärer och de är inte uppe och jobba förrän sen på förmiddag och kommer också hem sen på kvällarna.


 


Utsikten från vår balkong


Har också varit ute på en lång prommis med min älsking medan Sarah fick stanna med min svägerska. Ganska blåsigt väder ute fast inte kallt utan ganska skönt faktisk. Sen var vi och storhandla för första gången då jag vill ha lite soja och nudlar för att göra lite thai mat. Det kan man inte leva utan hihi...


   


  


Vår lilla nyckelpigan idag med sin äldre kusin, Maja :)


Imorgon har vi planerat en liten shopping jag och mina andra två svägerskor. Tänkte lämna Sarah hemma då det finns gott om avlastning här. Men ena svägerskan kunde inte följa med och då kan inte den andra svägerska heller gå för hon får inte gå ut utan en manlig eller sin äldre syster sällskap. Något som är ganska vanligt här. Mannen bestämmer mkt över sina kvinnor eftersom det är de som försörjer dem. Min svägerska och jag är lika gammalt. Första gången jag träffade henne var hon bara förlovad. Då bar hon vanliga klädsel som vi alla andra. Efter giftemål började hon bära slöjan. Och efter att hon ha fått sitt första barn gömmer hon sig nu bakom svarta hijab. Hennes make är väldig svartsjuk av sig och vill inte att andra män skulle titta på henne figur. 


Tycker att det är jättefin med alla sina dräkter. Men så synd att så många fina flickor som gömmer sig bakom dem också. Minns då första gången jag var här och var så nyfiken hur alla ser ut bakom deras hijab/slöja och bad alla flickor som kom hem till oss att visa mig deras riktigt utseende hihi... Imorgon ska jag försöka få låna min svägerskans jihab så kanske vi kan få visa en bild på hur jag ser ut bakom dessa dräkter. Förhoppningsvis så tror jag att jag kommer att se lite äldre ut vilket jag tycker att alla gör det. Min svägerskan ser genast tio år äldre ut när hon bär dem vilket anses  egentligen vara bra här då man blir mycket mer respekterad och bättre bemötad.


Imorse var jag tvungen att springa ner till ett närliggande affär med Sarahs femårige kusin. Han ville ha godis och jag vill ha lite gott till frukost. Var lite nervöst för jag vet inte hur mkt allting kostar. Deras valuta är så konstig. Allting kostar ju flera tusen. Gubben skulle kunna blåsa på allt mina pengar, men han var super snäll och kunde även lite engelska. Jag hade verkligen tur :) 


Nu har Sarah somnat ordentligen så det är dags för mig att säga god natt här med. Ha det gött och saknar er alla där hemma! See you! 




Av Suphattra - 20 maj 2012 23:58

  Många dagar utan internetuppkoppling och känner jag mig så rastlös. Tänk att man är så beroende av att få komma ut på nätverket och varalite ”social”

Vi har iaf kommit fram ordentligt. Flygresan med Sarah gick bättre än förväntad. Har ställt mig in på det värsta och att hon kommer att skrika hela vägen och folk kommer att avskyr oss. Men så blev det inte, hon gjorde sig omtyckt och sov i princip hela vägen. Många ville komma fram och hälsade på henne både på Arlanda och i Istanbul där vi mellanlandade. Tyckte nästan att flygresan gick mkt snabbare när man reser med barn då man var upptagen hela tiden. Lättare att resa med en sånt litet spädbarn än barn som kan krypa och gå för då kan de inte sitta still. Men med ett sådant litet spädbarn som Sarah så sover de ju hela tiden. Rekommendera stark för de som ska ut och resa att ta med amningskudde i väskan då man kan lägga barnen istället för att bära hon/han hela tiden.

Väl framme har vi fått många släktbesök. Alla har väl hört talas om att vi har fått en liten sötis och ville komma och titta på henne. Och såklart visar vi stolt upp vår henne. Nu har det gått en vecka sen vi kom men det strömmar in folk fortfarande så att jag är nu ganska less. Får visa upp Sarah och sen springer in i vårt sovrum igen. Inget ide att jag sitter kvar där för jag fattar ändå ingenting vad de snackar om haha

I förrgår kom en gammal kvinna som skulle vara en god vän till min svärmor. Hon var tydligen en ”barnmorska” som hjälpte henne att förlösa alla nio barnen hemma som hon fick vilken inkludera min älskling också. Tanten knallade hon in i vårt sovrum då Sarah låg och sov medan jag var i köket. Hon höll i Sarahs båda händer och lyfte upp henne. Lämnade hela hennes kroppvikt på de små armarna. Mitt lilla hjärta skrek så att hon nästan höll på att dö. Jag blev jävlig sur på kärringen. Igår kom hon hit igen och jag lämnade inte mitt lilla hjärta ens en liten sekund.

Mina svärföräldrars lägenhet är just nu under renovering och
vi vill inte bo där när Sarah är så liten. Massa målning och tapetsering kan ju
vara skadlig för spädbarn så vi hyrde en lika stor lägenhet och flyttar hela
tjocka familjen hit. Lägenheten är en fyrarummare med en stor vardagsrum och
fyra olika balkonger.  Alla är så
flexibla och sover var som helst. Vissa samsover och andra på soffan. Själv har
jag varit lite eko och önskade mig ett eget då jag kan fly från alla ibland. Är
inte van med så här mkt folk.

Den familjen som jag har här är helt underbara. Speciellt min svärmor som är så omtyckt av alla. Hon lagar världens godaste mat vilket kommer att få mig att gå upp ännu mer i vikt medan vi är här. Det är så svårt att gå ut på promenad själv. Jag tror att jag hittar många stället här. Har ganska lätt att komma ihåg sånt, men folk är väl orolig för mig. De kanske tror att någon kommer att kidnappa mig? Eller kanske nån försöker lura med mig nånstans för jag är väl ganska lättlurad (?) haha..

Livet här är helt klart mkt annorlunda än vad det är hemma i sverige. Alla är ju släkt med varandra känns det som. Samtidigt så liknar deras kultur det thailändska så det inte så svårt för mig att anpassa när jag är här. Här lever man tillsammans som en stor familj. Grannar, farbröder, kusiner och alla man känner är man släkt med.  Många kvinnor här gömmer sig bakom slöjan, men samtidigt så många som är utan. Landet har förändrats och är öppen för förändring till det bättre. Men jag kan fortfarande bli klok på varför man vill bära slöjan. Själv tycker jag om att visa upp mitt hår oavsett hur slitit den kanske ser ut vissa dagar. Mina svägerskorsäger att de har självman vela bära slöjan men på någotsätt så känns det ändå som att männen ligger bakom det hela.

Sitter tillsammans med mina svärföräldrar och alla svåger.  Har just kommit hem från och hälsade på min älsklings moster och hennes familj. En händelserik besök, men jag orkar tyvärr inte skriva om det nu så det få tyvärr vänta tills imorgon :) Saknar er alla där hemma! Kramisar!


 

Av Suphattra - 13 maj 2012 09:24

Dagen är inne. Idag åker vi till Libanon och träffa min älsklings familj. De får dessutom träffa en ny familj medlem. Lite nervös inför flygresan med Sarah, men samtidig ganska spännande och se hur det kommer att gå. 


 


Ser det ut som att vi håller på flytta utomlands? Lugn, vi ska bara vara borta en månad. Sen är vi förhoppningsvis hemma igen. Ser alltid så här ut när vi är ute och reser. Fast ännu värre när vi åker till Thailand. Men svettig blir man alltid vid incheckningsdisken. Några gånger utsätt vi för övervikt och var tvungen att plocka fram plånboken. Men de många gånger vi klara oss galant. Den här gången bör inte heller vara några problem. Sarah får ju checka in en egen väska som får väga lika mycket som en vuxen. Värst är ju min älskling som har nog med sig hela garderoben och skoskåpet.


  


I en stora blåa väskan tillhör min älskling med sina prylar. Medan i den lilla svart väskan inrymmer mina och sarahs tillhörigheter. Vem säger att kvinnor är värre än män?


Vi avslutar såklart med lite bilder. Ha en bra dag! Kramis!


 


    


  


  


  


 


Presentation


Hejsan! Jag heter Suphattra Awwad Awwad och bor i Kiruna. Här på min blogg kan ni framförallt följa min vardag som nybliven förälder...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards