suphattra

Direktlänk till inlägg 24 maj 2012

Bortskämd

Av Suphattra - 24 maj 2012 01:11

Kl var nästan elva på natten när min svärmor stod på balkongen och grillade mat åt oss. Vi har det alldeles för bra här nere. Här är det ganska vanligt att man grillar på balkongen. Landet är så litet och mycket medborgarna så att det finns ont om skogar och parker för picnik och sånt. Därför finns det ganska mkt höghus och det är sällsynt att folk bor i hus.


Har precis gungat Sarah till sömn. Fick låna en spjälsäng av min svägerska. Den har även gungfunktion vilket är helt fantastisk. Börjar nu fundera om hur man ska få med sig en sånt hem :P


Det har inte blivit mkt med bloggande på sistone. Bero absolut inte på att jag inte har tid. Är ganska bortskämd här nere. Vi får maten serverade, smutsiga kläder rentvättade och behöver i princip inte göra några sysslor alls. Förutom att ta hand om Sarah så har jag inte så mkt annat för mig på dagarna då min älskling ligger ofta och sover. Han vänder ju på dygnet och sover mest på dagarna. Nätterna sitter han uppe med sina bröder och spela kort och vad de nu snackar om hela nätter. Det få man väl lov att göra när man bara hinner träffa dem en gång om året?



Här sitter man och spelar kort  


Internetuppkoppling här är urusel. På dagarna är det nästan helt omöjligt att komma ut på nätet. När man väl är där så är den så seg att Sarah hinner vakna så man hinner inte göra något. På nätterna är det någonlunda bra men då vill man ju sova och inte sitta framför datorn. Idag gör vi dock ett undantag.


Idag har jag varit uppe tidigt uppe med en pigg liten tjej. Vi satt ute på balkongen medan hela staden liggen fortfarande och snarkar. Känns som att folk börjar inte komma igång med dagen förrän tio på förmiddag här. Mina svåger har sina egna affärer och de är inte uppe och jobba förrän sen på förmiddag och kommer också hem sen på kvällarna.


 


Utsikten från vår balkong


Har också varit ute på en lång prommis med min älsking medan Sarah fick stanna med min svägerska. Ganska blåsigt väder ute fast inte kallt utan ganska skönt faktisk. Sen var vi och storhandla för första gången då jag vill ha lite soja och nudlar för att göra lite thai mat. Det kan man inte leva utan hihi...


   


  


Vår lilla nyckelpigan idag med sin äldre kusin, Maja :)


Imorgon har vi planerat en liten shopping jag och mina andra två svägerskor. Tänkte lämna Sarah hemma då det finns gott om avlastning här. Men ena svägerskan kunde inte följa med och då kan inte den andra svägerska heller gå för hon får inte gå ut utan en manlig eller sin äldre syster sällskap. Något som är ganska vanligt här. Mannen bestämmer mkt över sina kvinnor eftersom det är de som försörjer dem. Min svägerska och jag är lika gammalt. Första gången jag träffade henne var hon bara förlovad. Då bar hon vanliga klädsel som vi alla andra. Efter giftemål började hon bära slöjan. Och efter att hon ha fått sitt första barn gömmer hon sig nu bakom svarta hijab. Hennes make är väldig svartsjuk av sig och vill inte att andra män skulle titta på henne figur. 


Tycker att det är jättefin med alla sina dräkter. Men så synd att så många fina flickor som gömmer sig bakom dem också. Minns då första gången jag var här och var så nyfiken hur alla ser ut bakom deras hijab/slöja och bad alla flickor som kom hem till oss att visa mig deras riktigt utseende hihi... Imorgon ska jag försöka få låna min svägerskans jihab så kanske vi kan få visa en bild på hur jag ser ut bakom dessa dräkter. Förhoppningsvis så tror jag att jag kommer att se lite äldre ut vilket jag tycker att alla gör det. Min svägerskan ser genast tio år äldre ut när hon bär dem vilket anses  egentligen vara bra här då man blir mycket mer respekterad och bättre bemötad.


Imorse var jag tvungen att springa ner till ett närliggande affär med Sarahs femårige kusin. Han ville ha godis och jag vill ha lite gott till frukost. Var lite nervöst för jag vet inte hur mkt allting kostar. Deras valuta är så konstig. Allting kostar ju flera tusen. Gubben skulle kunna blåsa på allt mina pengar, men han var super snäll och kunde även lite engelska. Jag hade verkligen tur :) 


Nu har Sarah somnat ordentligen så det är dags för mig att säga god natt här med. Ha det gött och saknar er alla där hemma! See you! 




 
 
Ellen

Ellen

24 maj 2012 16:55

Vad skönt ni verkar ha det! Hoppas på att få se massor av bilder när ni kommer hem. Hur billig peng har du fått converse för? Är dom äkta?

http://lnl.blogg.se

Suphattra

25 maj 2012 00:39

Har faktisk varit lite dålig på att ta bilder, men ska försöka bli lite bättre på det. Conversen är inte äkta och därför kunde jag köpa flera par. Fick betala ca 150 kr/st men de är faktisk riktigt fina :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suphattra - 5 oktober 2012 13:13

Snart är det dags för pigan att byta ut sitt bilbarnstol. Hon väger nu strax under 8 kg. Men det är aldrig fel att vara ute i god tid. Fast egentligen så hade jag vela byta den redan nu.    Sarah har alltid tyckt om att ligga i babyskyddet då hon...

Av Suphattra - 29 september 2012 17:29


Vaknade tidigt imorse med ett hemsk samtal från Thailand. Min kusin har gått bort i singelolycka. Bara 23 år gammal. Lämnade så mycket sorg efter sig. Trots att jag och min kusin inte har haft så bra kontakt med varandra sen jag flyttade till Sverige...

Av Suphattra - 25 september 2012 14:47

Se, det snöar ute. Snart blir det vinter. På med vantar och fram med pulkan. Ser faktisk fram emot den här vintern. För då kommer vår och sommar igen :)         Dessutom är vi redo för den kalla och långa vintern. Idag fick lillpigan hem sin molo...

Av Suphattra - 22 september 2012 16:37

Veckan har varit väldigt lugn hos oss då lilltjejen har haft feber några dagar. Hon har varit lite mammig och vill vara famnen hela tiden. Nätterna har hon sovit väldigt orolig. Men nu är hon frisk och är lika busig igen. Tror att det är tänderna som...

Av Suphattra - 15 september 2012 18:53

Blev många många lugna dagar här hemma hos oss, inklusiv denna mysiga lördag. Vi har legat hemma i pyjamas och myste i princip hela dagarna. Gör absolut det viktigaste och njuter av tillvaron. Känner att städningen har man gjort hela sitt liv och kom...

Presentation


Hejsan! Jag heter Suphattra Awwad Awwad och bor i Kiruna. Här på min blogg kan ni framförallt följa min vardag som nybliven förälder...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards