suphattra

Direktlänk till inlägg 26 maj 2012

Barnvagn

Av Suphattra - 26 maj 2012 01:57

Ångrade mig djup att vi inte tog med vår barnvagn till Sarah. Fick låna en av min svägerska, men den är en sittvagn. Sarah är alldeles för liten för att använda den. Vill ju inte förstöra hennes rygg. Därför har vi varit och kolla på en ny vagn idag. Känns lite onödigt när vi ska ändå åka hem om två veckor, men jag måste ha en så att vi kan gå ut. Jag få annars damp av att bara sitta hemma. I bärsele blir det för varm för henne. Fördelen med den här barnvagnen är att man kan klicka in bilbarnstolen som vi har hemma också. Den är ganska liten och smidigt så att man kan ha den i bilen hela tiden. Lätt att ta fram så slipper man packa ner stora emmaljungen vagnen.


 


    


Annars har det varit en ganska hektisk dag för oss. Det springer in och ut fortfarande massa folk hela tiden. Att folk orkar komma och hälsa på oss vartenda dag och att man är som jag som orkar sitta och le fastän man fattar nada vad folk snackar om. Som tur kan jag skylla på Sarah och gömmer oss i vår lilla håla då och då hihi...


Anledning till att springer in och ut folk är att min svåger som är bosatt i USA, men är också på besök här hemma, vill hitta en tjej som kan bli hans fru i framtiden. Många familjer springer in och ut med sina flickor. Han blev faktisk förtjust i en tjej som egentligen är också hans kusin. Vi åkte hem till hennes familj och bad om förlovningen. Familjen tackade ja och tjejen verkade också tycka om min svåger men tillslut tackade hon nej för att hon vill inte emigrerar till USA. Så min svåger få fortsätta med sitt letande.


Ja, vet inte om jag skulle vilja förlova mig med en kille som jag har träffat två ggr. Och absolut inte om han är min kusin. Man är ju som syskon. Alldeles för nära relaterad tycker då jag. Men det är mkt vanligt här att kusiner gifter sig. Men förlovningen här innebär att man få officellt börja träffa varandra och umgås. Sex före äktenskapet är absolut förbjudet här. Därför är förlovningen en lösning till det hela. Och förlovning innebär inte att man måste gifta sig med varandra. Visar det sig att de inte tycker om varandra på nåt sätt har de rätt att säga nej till giftemålet också. Det är så de flesta äktenskapet börjar här.


Dessutom är ungarna ledig från skolan idag också. Många muslimska skolor väljer att ha sina helger på en fredag OCH en söndag medan lördag är en vanligt skoldag. Känns lite konstigt. Man vill ju kunna ha två sovmornar i rad. Men det verkar vara ganska normalt här.


Förutom att vi är vaken mycket på nätterna och sover bort halva dan så gör vi kvinnor inte mkt annat än att sitta hemma och snackar strunt. Männen är ute och jobbar. Kommer hem, lägg upp fötterna på soffbordet och vila, maten serverad av deras kvinnor och spelar sen kort med sina bröder innan det blir läggdags. De är trötta efter en hel arbetsdag (!) Medan kvinnor arbetar i princip 24/7. De har inga helger och röda dagar. Man ser inte heller många kvinnor som är ute och jobbar. De är ofta hemmafru och de flesta har aldrig provat komma ut i arbetslivet. Jag brukar kalla dem ibland för babymaskin för det enda de gör är att ta hand om hemmet och pumpa ut massa ungar. Tur att min älskling är inte lik de andra här hihi...


Nu borde jag också ta natt. Trött som satan fastän jag inte har gjort något egentligen, men man kan väl blir trött ändå? Vet att jag har lovat att jag ta och prova ha jihab men har inte riktigt haft tillfället ännu. Men ska försöka så fort jag kan/hinner. God natt alla där ute!


  


 

 
 
Ellen

Ellen

26 maj 2012 08:50

Åh, det är så spännande att höra om hur det är där! Känns som att du har varit borta hur länge som helst, kom hem!!

http://lnl.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suphattra - 5 oktober 2012 13:13

Snart är det dags för pigan att byta ut sitt bilbarnstol. Hon väger nu strax under 8 kg. Men det är aldrig fel att vara ute i god tid. Fast egentligen så hade jag vela byta den redan nu.    Sarah har alltid tyckt om att ligga i babyskyddet då hon...

Av Suphattra - 29 september 2012 17:29


Vaknade tidigt imorse med ett hemsk samtal från Thailand. Min kusin har gått bort i singelolycka. Bara 23 år gammal. Lämnade så mycket sorg efter sig. Trots att jag och min kusin inte har haft så bra kontakt med varandra sen jag flyttade till Sverige...

Av Suphattra - 25 september 2012 14:47

Se, det snöar ute. Snart blir det vinter. På med vantar och fram med pulkan. Ser faktisk fram emot den här vintern. För då kommer vår och sommar igen :)         Dessutom är vi redo för den kalla och långa vintern. Idag fick lillpigan hem sin molo...

Av Suphattra - 22 september 2012 16:37

Veckan har varit väldigt lugn hos oss då lilltjejen har haft feber några dagar. Hon har varit lite mammig och vill vara famnen hela tiden. Nätterna har hon sovit väldigt orolig. Men nu är hon frisk och är lika busig igen. Tror att det är tänderna som...

Av Suphattra - 15 september 2012 18:53

Blev många många lugna dagar här hemma hos oss, inklusiv denna mysiga lördag. Vi har legat hemma i pyjamas och myste i princip hela dagarna. Gör absolut det viktigaste och njuter av tillvaron. Känner att städningen har man gjort hela sitt liv och kom...

Presentation


Hejsan! Jag heter Suphattra Awwad Awwad och bor i Kiruna. Här på min blogg kan ni framförallt följa min vardag som nybliven förälder...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards