suphattra

Alla inlägg den 1 april 2012

Av Suphattra - 1 april 2012 19:29

...är snart över. Vi har haft en mysigt och skönt helg. Igår har vi varit på en lång prommis i det fina vädret. Förutom att det blåste litegrann så skiner solen hela dagen. Sen var vi och hälsade på hos P´Sirinthip, P´San och Hugo. Massa god mat och trevlig sällskap.


Idag skulle vi ta det lugn men så tog vi och tvättade lite kläder istället. En av fördelen med våren är att tvättstugan är ALLTID ledig på helgerna så att man inte behöver boka den i förväg. Men sen åkte jag och Sarah till Coop och hälsade på hela gänget. Stolt mamma visade upp sin finaste tjej idag. Passade på att gå in en sväng på Kappahl då Sarah sov så bra i sin barnstolen. Hittade en jättefin mössa åt henne, men jag den sitter alldeles för tight på henne så vi få nog gå byta till en annan imorgon. Det fanns ju bara en enda storlek. Typisk när man har hittat något man gillar.


 

Hämtade upp mamma påvägen hem. Vi lagade och åt middag tillsammans innan vi åkte med henne till ICA då hon och Tarja skulle handla till Tarjas friluftsdag. På parkeringen träffade vi världens bästa Lilly som kom med jättefina presenter till Sarah. Hon hade slagit in den och haft den i sin ryggsäck hela tiden ifall hon skulle träffa mig nån dag. Hon är sååååååå gullig!


   


 Efter det åkte vi en sväng till jukkas bara för att värma lite bilen. Har nu inte använt min bil så ofta så man vet aldrig hur länge batteriet håller. Och lilla hjärtat har sovit hela dan idag. Hon har varit vaken allt om allt två timmar idag. Vi få väl se om hon skulle kunna sova i natt också. Håller tummarna för min skull :P


Nu ska lilla hjärta bada och sen ska jag också hinna ta en lååååång och varm dusch. Sen blir det mys om vi inte skulle somna på soffan då. Har varit en låång dag....


Av Suphattra - 1 april 2012 11:24

Natten har varit lite jobbig då lilla hjärtat ville inte sova. Hon somnade högst en halv timme i min famn och sen när man lägger ner henne i sin säng så vaknade hon igen. Så där höll hon på enda till tre, men sen orkar hon inte längre. Fast det lönade sig ändå för hon sov istället fram till nio på morgonen. Utvilad mamma blev jag iaf.


Upp och ammade och sen somnade hon om igen. Något som hon verkligen har ärvt av sina  morgontrötta föräldrar. Hon älskar sovmornar! Själv tänkte jag faktisk inte göra något idag än att bara mysa. Men så kunde jag inte låta bli att göra massa "måste" ändå. Då få jag det bortgjort och få ta det lugn under veckan istället.


Har haft trevlig besök av Karin och Impi i fredag. De kom med massa fina presenter till Sarah också bla. de där snygga tofflor...

 


Ja, hur går det med vår lilla familj nu då? Mmmm....vi har infunnit lite rutiner i vardagen. Att sova nån enstaka timme här och där har blivit min vardag. Kan ibland bli lite avundsjuk på folk som kan sova och äta när de vill. Man få lära sig att hålla sitt barn i det ena handen och kaffekoppen i den andra. Att få byta sängkläder mitt i natten är också naturlig. De smutsiga klädberget som växer fortare än vad man tro och dessvärre ska man hinna tvätta dem också.

 

Stackars vår lilla hjärtat som kommer att bli mer eller mindre förvirrad. Här talas fyra olika språk hemma hos oss och inte minst lika mycket med henne. Pappa kommer hem och pratar svenska och arabiska med henne. Mamma är hemma pratar svenska och thai. Mommo och moster kommer pratar de thai och kambojanska med henne. Men mest pratar vi ju svenska. Och hennes modersmål? Svenska? Thai? Arabiska? Kambodjanska? Eller man kanske kan ha mer än ett modersmål? Barn kan nog lära sig mkt mer än vad man tro. Tarja växer också upp med fyra olika språk. Svenska har ju blivit hennes modersmål, men samtidigt pratar hon flytande thai. Finska och kambodjanska är något som hon bara förstår men inte kan/våga riktig uttala. Det lär bli lite jobbig för henne. Förmodligen kommer hon att blanda ihop dem. Men en dag kommer hon nog att tacka oss för det :)


      


Var sover man som bäst om inte på mammas och pappas famn....



Mina tre älsklingar...

  


Presentation


Hejsan! Jag heter Suphattra Awwad Awwad och bor i Kiruna. Här på min blogg kan ni framförallt följa min vardag som nybliven förälder...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards